Presentació de les Competències bàsiques de l’àmbit digital

17 nov. 2013

El Departament d’Ensenyament va presentar el proppassat 6 de novembre  les competències bàsiques de l’àmbit digital en el currículum de primària i secundària. L’acte de presentació va estar presidit per la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, i va comptar amb la participació del catedràtic de pedagogia de la UAB, Jaume Serramona, que en va  fer la conferència inaugural. L´acte també va comptar amb l´assistència del  professor Pere Marquès, vicepresident de la Societat Catalana de Pedagogia i coordinador  del grup de treball que ha elaborat els documents :

Competències_bàsiques de l´àmbit digital_a primària 

Competències bàsiques de l´àmbit digital a secundària

El document de desplegament de les competències bàsiques en l’àmbit digital vol promoure un canvi metodològic, i alhora permetre clarificar les competències bàsiques en l’àmbit digital. D’aquesta manera, s’afegeix als treballs de competències en l’àmbit lingüístic (llengua catalana i llengua castellana) i  matemàtic, que es van presentar el passat mes de gener.

digita_bo

El document estableix, en cada etapa i per a cada àmbit, quina és la gradació de les competències bàsiques digitals que hauria d’assolir l’alumnat. Alhora, determina els continguts clau associats a cada competència i inclou un seguit d’orientacions metodològiques per tal que el professorat les pugui aplicar a l’aula. El treball ha estat elaborat amb la participació de professionals de l’àmbit universitari, professorat de centres públics i privats,  representants de la Inspecció Educativa, i tècnics del Departament d’Ensenyament.

  El desplegament de les competències, tant a primària com a secundària, es divideixen en quatre blocs, i inclouen aspectes com ara els coneixements dels diferents dispositius digitals, el treball col·laboratiu, l’accés a la informació i posterior transformació en coneixement o la reflexió i la crítica sobre el material que es troba en la xarxa.

La competència digital té un caràcter transversal pel que fa al tractament de la informació i de la comunicació, que fa que es relacioni amb totes les matèries del currículum. Les diferències entre el document de les competències digitals de primària i el de les de secundària se situen d’una banda entorn de l’estructura pròpia de cada etapa i, de l’altra, de les característiques de les diferents edats dels alumnes. És per aquest motiu que s’ha desenvolupat una competència sobre ciutadania que afecta exclusivament el document de secundària.

Destaquem

Sessió inaugural del curs 2024-2025 de la SCP

Sessió inaugural del curs 2024-2025 de la SCP

La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, va organitzar la sessió inaugural del curs 2024-2025. Xavier Chavarria, doctor en ciències de l’educació amb dos mestratges en supervisió i avaluació, va impartir la conferència «Avaluar la...

Presentació del llibre Torturades

Presentació del llibre Torturades

Ja disponible l’enllaç al vídeo editat de Youtube de la Presentació del llibre Torturades: Vint-i-dues dones, testimonis del terror (1941-2019).