L’Institut d’Estudis Catalans i algunes de les seves seccions i societats filials, soles o en col·laboració amb altres entitats, promouen cicles de conferències i debats sobre diverses qüestions, Qüestions d’Estat, relatives al procés sobiranista. Enguany, en col·laboració amb Òmnium Cultural, l’IEC ha iniciat el cicle de debat Qüestions d´Estat, Reflexions per al país del futur.
Diferents experts en sis àmbits (llengua, educació i ensenyament, cultura, ciència, economia, societat i política) estan tractant aquestes qüestions per apuntalar un estat a partir del país que tenim. El resultat dels debats, les ponències i les conclusions s’entregaran a final d’any al Parlament, de tal manera que els òrgans de decisió política puguin actuar i decidir amb l’assessorament dels experts de cada àmbit.
Martí Teixidó, president de la Societat Catalana de Pedagogia, va ser el ponent encarregat de la sessió dedicada a educació i ensenyament que es va celebrar el proppassat 16 d´octubre i va aportar el document Instituïm l’educació a Catalunya que va servir com a document inicial per al treball dels diferents grups de debat.
Va fer referència a la nostra renovació pedagògica del XX amb el seu fonament científic, a les moltes publicacions de pedagogia que semblen ignorades quan es volen millorar els actuals reptes de l’educació i la poca atenció a la influència educadora dels mitjans de comunicació audiovisual.
J.A. Comenius: 334 anys de coneixement científic i d’intervenció pensada en educació. G. Ferry: 134 anys de construcció del sistema escolar per a tots els infants i joves. Familia Telerín. 47 anys de televisió educadora. Bola de Drac: 23 anys de consum infantil i juvenil. A Catalunya 1913 Consell de Pedagogia. 1916 Consell d’Investigació Pedagògica. 2014 Consell General de Pedagogia, un òrgan professional i científic, assessor i arbitral del qual ens hauríem de dotar. |
Hi ha molta Pedagogia fonamentada, pensada i comprovada. L’hem deixada als llibres?
Comenius inicia la didàctica empírica. Herbart fonamenta la pedagogia en filosofia i psicologia. Claparède troba les bases biològiques. Luzuriaga reescriu la pedagogia per a fer ciutadans. La pedagogia sistèmica analitza tot el què influeix en l’educació de l’infant. Actualitat de Fröbel: L’Ecuyer, una mare que adverteix que estem ofegant la curiositat natural. Pennac diu com donar la volta als joves rebotats. Les comunitats d’aprenentatge vinculen les famílies a la cultura. La didàctica de llengües estrangeres està molt elaborada. Makarenko va comprometre a joves rebels. Milani va recuperar els qui havien abandonat l’escola. Freinet es va avançar a l’ús de tecnologies de la informació. L’institut-residència refaria adolescents objectors escolars.