Currículum Bimodal. Aplicació en fase de pilotatge a tretze escoles i instituts

13 nov. 2013

dedicar molta atenció a la comprensió, utilització i memorització del vocabulari de cada assignatura, i al mateix temps fomentar que l’alumnat utilitzi els seus apunts (i també llibres i Internet) sempre que hagi de realitzar activitats pràctiques d’aplicació de coneixements, moltes de les quals es realitzaran col·laborativament i amb el suport de la PISSARRA DIGITAL. Veure més informació:

La guia del curriculum bimodal (v.5, darrera versió, 2014)

Què és el currículum bimodal? (document inicial, 2012)

Les recerques realitzades fin ara pel GRUP DIM-UAB avalan que la correcta aplicació dels principis del CURRÍCULUM BIMODAL suposa automáticament millors aprenentatges i millora dels rendiments acadèmics (notes) dels estudiants en general.

Objectius

— Identificar els millors models didàctics que es poden aplicar en el marc del CURRÍCULUM BIMODAL en aules amb PISSARRA DIGITAL.

— Identificar les problemàtiques que pot generar el CURRÍCULUM BIMODAL i establir els procediments a seguir per a minimitzar-les.

— Identificar els avantatges que el CURRÍCULUM BIMODAL pot proporcionar al professorat i a l’alumnat en els seus processos d’ensenyament i aprenentatge.

— Comprovar el seu impacte en els aprenentatges, i especialment en la millora dels resultats acadèmics dels estudiants.

Pla de treball

Els centres participants comptaran amb un “coordinador de la recerca al centre” i rebran tres seminaris formatius i de seguiment en el seu centre (un cada trimestre):

— Seminari-1, a principi de curs. S’explicarà a tots els professors participants com aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL.

— Seminari-2, cap el final del primer trimestre (desembre/gener). Cada professor explicarà què ha fet, quines activitats ha realitzat, què ha anat molt bé, quins problemes ha tingut… El “coordinador de centre” tractarà d’aportar solucions a les problemàtiques, i aportarà nova formació.

— Seminari-3, després de Setmana Santa (abril/maig). Els professors emplenaran el qüestionari final i comentaran la seva valoració de la experiència.

També disposaran d’un portal en línia amb orientacions i quan calgui podran fer consultes als coordinadors.

Generalment s’experimentarà amb la modalitat de “CURRÍCULUM BIMODAL amb memòria auxiliar de paper”, però quan les aules disposin a més a més d’un ordinador o tauleta digital per alumne (aules 1×1) es podrà experimentar la modalitat de “CURRÍCULUM BIMODAL amb memòria auxiliar digital a Internet”.

Compromís dels professors participants

El compromís dels professors participants serà aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL a les seves classes al llarg del curs 2013-14, assistir als seminaris i complimentar els qüestionaris de valoració de l’experiència.

Centres participants

Per a participar en la recerca els centres (Primaria a partir de 3r. curs o Secundaria) han de comptar amb un mínim de 5 professors que estiguin disposats a aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL i acceptar els compromisos del pla de treball a formació.

La participació en la recerca no suposa cap cost pels centres, que rebran gratuïtament la formació, però caldrà que es facin membres de la SOCIETAT CATALANA DE PEDAGOGIA.

S’oferirà un mínim de 10 places de centre pilot.

El mes de maig finalment van ser acceptats els tretze centres seleccionats, i es feu una presentació informativa/formativa pels seus equips directius i els professors el 18 de juny, a la Societat Catalana de Pedagogia.

Direcció i coordinació de la recerca

Direcció de la recerca: Dr. Pere Marquès

Coordinació de centres: Dr. Martí Teixidó, Dr. Josep Palau, Dra. Laia Benito, Dra. Isabel Álvarez, Prof. Enrique Llácer, Prof. Roger Rey, Prof. Noemí Santiveri i altres especialistes de “Didàctica, Innovació i Multimèdia”.

Destaquem

IA com a oportunitat per transformar el model educatiu

IA com a oportunitat per transformar el model educatiu

La Intel·ligència Artificial (IA) és una oportunitat per transformar el model educatiu. Neus Lorenzo, vicepresidenta de la Societat Catalana de Pedagogia, va particiar en la trobada 'Educació i Intel·ligència Artificial', organitzat per IGNITE Copilot al Hub Social de...

https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/index La Revista Catalana de Pedagogia (Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans) ha publicat el vol. 25 (2024), en format d’accés obert, a l’Hemeroteca Científica Catalana. El Vol. 25 (2024) es...