Presentació de l’informe #GEM de la #UNESCO sobre lideratge educatiu

26 set. 2025

Ahir vam assistir a la presentació de l’informe Global Education Monitoring (GEM) de la UNESCO sobre lideratge educatiu, en un acte coordinat conjuntament per la Societat Catalana de Pedagogia (SCP) i el Consell de Lideratge (CdL). 

Una dada que sorprèn d’entrada: el lideratge educatiu pot tenir un impacte del 25% en la millora dels resultats educatius.

També ens vam endur algunes reflexions interessants:

  • Els millors mestres no sempre són els millors directors… però tothom pot aprendre a col·laborar en el lideratge compartit d’un equip.

  • Només el 36% dels països exigeixen experiència en gestió per accedir a la direcció d’un centre.

  • En el 62% dels casos hi ha processos oberts i competitius per seleccionar directius.

  • Hi ha un biaix de gènere de 20 punts en els càrrecs de direcció, tot i que el sistema educatiu és majoritàriament feminitzat.

  • Només el 30% dels països ofereixen programes d’acollida a nous directors, i el 31% disposen de formació inicial específica.

Aquestes xifres posen de manifest una necessitat clara: més mentoria, coaching i l’acompanyament de directors amb experiència que puguin ser models per als nous equips directius.

De totes les recomanacions, la que ens ha agradat més és la d’apostar pel lideratge distribuït, perquè fomenta la participació, la diversitat i els valors democràtics dins dels centres educatius.

La Societat Catalana de Pedagogia s’hi suma decididament!

📖 Podeu consultar l’informe complet aquí: Informe GEM de la UNESCO

Destaquem

🧭 XI Seminari Web de la Revista Catalana de Pedagogia

🧭 XI Seminari Web de la Revista Catalana de Pedagogia

«Repensant l’educació: horitzons i desafiaments en la pedagogia» El 22 d’octubre de 2025, de 18.30 h a 19.30 h, tindrà lloc el XI Seminari Web de la Revista Catalana de Pedagogia, amb la ponència inicial de Josep Serenelli i Rubio i la moderació de Ruth Vilà i Bañós....