Recerca : Millora dels resultats acadèmics amb la pissarra digital i el currículum bimodal

17 abr. 2013

El proper curs 2013-2014 la SOCIETAT CATALANA DE PEDAGOGIA desenvoluparà una recerca en 10 centres pilot de primària i secundària de Catalunya adreçada a comprovar les millores en els aprenentatges i els resultats acadèmics dels alumnes que pot comportar l’aplicació del CURRÍCULUM BIMODAL.

El CURRÍCULUM BIMODAL suposa dedicar molta atenció a la comprensió, utilització i memorització del vocabulari de cada assignatura, i al mateix temps fomentar que l’alumnat utilitzi els seus apunts (i també llibres i Internet) sempre que hagi de realitzar activitats pràctiques d’aplicació de coneixements, moltes de les quals es realitzaran col·laborativament i amb el suport de la PISSARRA DIGITAL. Veure més informació:

La guia del curriculum bimodal (v.5, darrera versió, 2014)

Què és el currículum bimodal? (document inicial, 2012)

Les recerques realitzades fin ara pel GRUP DIM-UAB avalan que la correcta aplicació dels principis del CURRÍCULUM BIMODAL suposa automáticament millors aprenentatges i millora dels rendiments acadèmics (notes) dels estudiants en general.

Objectius

— Identificar els millors models didàctics que es poden aplicar en el marc del CURRÍCULUM BIMODAL en aules amb PISSARRA DIGITAL.

— Identificar les problemàtiques que pot generar el CURRÍCULUM BIMODAL i establir els procediments a seguir per a minimitzar-les.

— Identificar els avantatges que el CURRÍCULUM BIMODAL pot proporcionar al professorat i a l’alumnat en els seus processos d’ensenyament i aprenentatge.

— Comprovar el seu impacte en els aprenentatges, i especialment en la millora dels resultats acadèmics dels estudiants.

Pla de treball

Els centres participants comptaran amb un “coordinador de la recerca al centre” i rebran tres seminaris formatius i de seguiment en el seu centre (un cada trimestre):

— Seminari-1, a principi de curs. S’explicarà a tots els professors participants com aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL.

— Seminari-2, cap el final del primer trimestre (desembre/gener). Cada professor explicarà què ha fet, quines activitats ha realitzat, què ha anat molt bé, quins problemes ha tingut… El “coordinador de centre” tractarà d’aportar solucions a les problemàtiques, i aportarà nova formació.

— Seminari-3, després de Setmana Santa (abril/maig). Els professors emplenaran el qüestionari final i comentaran la seva valoració de la experiència.

També disposaran d’un portal en línia amb orientacions i quan calgui podran fer consultes als coordinadors.

Generalment s’experimentarà amb la modalitat de “CURRÍCULUM BIMODAL amb memòria auxiliar de paper”, però quan les aules disposin a més a més d’un ordinador o tauleta digital per alumne (aules 1×1) es podrà experimentar la modalitat de “CURRÍCULUM BIMODAL amb memòria auxiliar digital a Internet”.

Compromís dels professors participants

El compromís dels professors participants serà aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL a les seves classes al llarg del curs 2013-14, assistir als seminaris i complimentar els qüestionaris de valoració de l’experiència.

Centres participants

Formulari d’inscripció (estarà obert tot el mes d’abril): aquí.

Per a participar en la recerca els centres (Primaria a partir de 3r. curs o Secundaria) han de comptar amb un mínim de 5 professors que estiguin disposats a aplicar el CURRÍCULUM BIMODAL i acceptar els compromisos del pla de treball a formació.

La participació en la recerca no suposa cap cost pels centres, que rebran gratuïtament la formació, però caldrà que es facin membres de la SOCIETAT CATALANA DE PEDAGOGIA.

S’oferirà un mínim de 10 places de centre pilot.

El mes de maig s’informarà dels centres seleccionats, i hi haurà una reunió informativa/formativa pels seus equips directius i els professors que hi puguin assistir, a la Societat Catalana de Pedagogia.

Direcció i coordinació de la recerca

Direcció de la recerca: Dr. Pere Marquès

Coordinació de centres: Dr. Josep Palau i altres especialistes de “Didàctica, Innovació i Multimèdia”.

Destaquem

Sessió inaugural del curs 2024-2025 de la SCP

Sessió inaugural del curs 2024-2025 de la SCP

La Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans, va organitzar la sessió inaugural del curs 2024-2025. Xavier Chavarria, doctor en ciències de l’educació amb dos mestratges en supervisió i avaluació, va impartir la conferència «Avaluar la...

Presentació del llibre Torturades

Presentació del llibre Torturades

Ja disponible l’enllaç al vídeo editat de Youtube de la Presentació del llibre Torturades: Vint-i-dues dones, testimonis del terror (1941-2019).