No podem entendre la docència sense aprendre constantment, i aprenem compartint
Els passats 1, 2 i 3 de desembre va tenir lloc a Lleida el Congrés Internacional de la Societat Catalana de Pedagogia “La qualitat educativa en els processos de transformació: per a la inclusió, la sostenibilitat i l’ètica formativa”, el qual va aplegar més de tres-centes persones les quals, presencialment o virtualment, van gaudir de tres dies dedicats de manera íntegra a l’ensenyament, l’educació, la pedagogia i la llengua. Organitzat per la Societat Catalana de Pedagogia, del dijous a la tarda al dissabte al matí la Universitat de Lleida, de la mà de la seva Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social va ser l’escenari on es va desenvolupar un intens i complet programa que alternava conferències, ponències, taules rodones i panells de comunicacions sobre les temàtiques proposades, tot plegat amenitzat, també, amb diverses visites i activitats lúdico- culturals adreçades a les persones assistents i que van tenir també molta acceptació.
I és que per primera vegada es convocava un congrés d’alt nivell amb conferenciants de referència en quatre grans àrees relacionades amb la docència: professorat d’universitat (amb en Fernando Trujillo i Daniel Cassany), empreses de formació (amb Gosia Pytel), institucions (amb Stephen Downes, Xavier Xavarria i Elvira Borrell) i aula (Ángeles Soriano i Isaak Aranberri), tot plegat amb més de 30 aportacions multisectorials dels assistents a través dels catorze panells de comunicacions. Per primera vegada, també, s’aplegaven docents des de les primeres edats fins a la universitat, amb la qual cosa es va recollir la mirada tant de l’ensenyament no universitari com de l’ensenyament universitari, en un context on les persones que hi participaven van tenir també l’oportunitat d’establir sinergies i teixir vincles que de ben segur aniran molt més enllà del congrés tot posant en marxa iniciatives d’intercanvis d’experiències, visites i treball conjunt. Perquè, de fet, aquest és un dels altres objectius de la majora de congressos, posar en contacte professionals amb interessos comuns i teixir xarxes de col·laboració.
La Junta de la Societat Catalana de Pedagogia vol agrair a totes les persones inscrites la seva participació i de manera especial a les diferents administracions i institucions que amb la seva implicació ho han fet possible: el Departament d’Educació, l’Ajuntament de Lleida, la Diputació de Lleida, la Universitat de Lleida i l’Institut d’Estudis Ilerdencs. El congrés també va comptar amb un bon nombre d’sponsors, els quals amb les seves aportacions van acabar de completar i contribuir a l’èxit de la trobada: Mschools, The transformation Society, AVD, i3studio, Santillana, Hermex, Jollibre, Odite i Fruilar.
A partir d’aquest moment, i ja dins del que considerem post-congrés, informar que totes les sessions van ser gravades i que d’aquí a pocs dies es podran consultar de manera completa al web de la Societat. També, ben aviat, la Revista Catalana de Pedagogia publicarà un número monogràfic amb aquelles comunicacions tant centrades en la recerca com en la presentació d’experiències, que hagi considerat més reeixides tant pel seu caràcter innovador com pel seu interès per a la docència en general.