Llegiu EL NAVEGANT de Joan-Lluís Lluís

14 ag. 2017

Llegiu EL NAVEGANT de Joan-Lluís Lluís, Proa i entusiasmeu-vos amb el plurilingüisme. Invitació de Martí Teixidó

 

Encara en dies d’estiu, dies de vacances per als docents, mentre d’altres ciutadans treballen intensivament per oferir-nos els serveis que demanem els del país i els qui hi viatgen.

Una novel·la, fresca, ben ambientada en la France il·lustrada i revolucionada del segle XIX amb una delicada aproximació a l’amor, tot sense ocultar comportaments repugnants polítics o sexuals que esquitxen els ideals de democràcia i estimació. Un cant al plurilingüisme, poètic, però en cap cas en contradicció amb el fonament científic que avui es dóna a l’ensenyament de llengües amb intercomprensió, aprenent cada llengua amb ajuda de les ja conegudes. Ben diferent de com vàrem aprendre-les, per separat, ignorant-se unes a les altres, i si podia ser amb professor nadiu. Justament aquest és avui el menys competent per ensenyar una llengua si no coneix la llengua amb la què pensa l’alumne.

Si ja estem maldant per fer l’escola plurilingüe a partir d’una anàlisi de la societat actual globalitzada i intercomunicada, partint del principi que la persona construeix un únic pensament amb les diferents llengües, que les llengües són necessitat i garantia de la diversitat de pensament i de pluralitat cultural i que alhora les llengües procedeixen d’orígens comuns diversificats en l’espai i en el temps…. ho podem assaborir com a delectació.

Fer l’ensenyament plurilingüe és aprendre a viure en l’UniDivers que hem construït els humans. Vivim en un temps que ens permet superar el dualisme i, la llengua, les llengües en són l’expressió més genuïna. Unitat invariant de l’espècie humana: alimentar-se, dormir, somiar, conèixer, sentir, donar sentit, riure, reproduir-se, estimar… . I diversitat alimentària, horària, ritual, tradicional, fonètica, semàntica, estètica, ètica, cultural.

El navegant

Joan-LLuís Lluís

Editorial: Editorial Proa

Temàtica:

Novel·la literària

Col·lecció: A TOT VENT-TELA

Número de pàgines: 352

 

Un jove del segle XIX amb un do especial es veu arrossegat des de Perpinyà fins a la Comuna de París i a les colònies franceses d’ultramar en un viatge ple de descobertes i de reptes vitals.

Sinopsi de El navegant:

El protagonista d’aquesta novel·la d’aventures és curiós i inexpert, però té un do insòlit, gairebé sobrenatural, que el fa ser diferent de totes les altres persones. I també té una sense límits per les llengües del món. Es diu Assiscle Xatot i viu a Perpinyà, a mitjan segle XIX. El seu do i la seva passió el portaran per camins que mai no hauria sospitat, fins al París encès de la guerra franco-prussiana i la revolució de la Comuna. Una mica més tard, el vent de l’aventura el durà fi ns a la llunyana Nova Caledònia, on, entre colons europeus i indígenes canacs, serà posat a prova diversos cops per aconseguir sobreviure. Lluny
de les seves terres i de la seva estimada Josefa, es preguntarà: de què serveix tenir un do, si només comporta maldecaps i complicacions de tota mena?

https://www.youtube.com/watch?v=xQvz34LeU9c

Gust per les llengües. Superem la llengua oficial, la llengua instrumental, la llengua vehicular… Els catalans tenim motius sobrats per estimar la llengua i, per iaxò,  totes les llengües.

Destaquem

Simposi Rosa Sensat, 150 anys del seu naixement

Representants de la SCP, el president, Josep Serentill i Neus Lorenzo van participar ahir al Simposi de RosaSensat amb motiu dels 150 anys del sei naixement de la pedagoga La consellera, AnnaSimo va inaugurar l'acte commemoratiu, posant en valor el seu llegat i la...

IA com a oportunitat per transformar el model educatiu

IA com a oportunitat per transformar el model educatiu

La Intel·ligència Artificial (IA) és una oportunitat per transformar el model educatiu. Neus Lorenzo, vicepresidenta de la Societat Catalana de Pedagogia, va particiar en la trobada 'Educació i Intel·ligència Artificial', organitzat per IGNITE Copilot al Hub Social de...

https://revistes.iec.cat/index.php/RCP/index La Revista Catalana de Pedagogia (Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans) ha publicat el vol. 25 (2024), en format d’accés obert, a l’Hemeroteca Científica Catalana. El Vol. 25 (2024) es...