Lorenzo Milani, un rector de poble d’Itàlia, Barbiana va prendre pel seu compte aquells nois jovenets adolescents que havien abandonat l’escola i va demostrar que no era per falta de capacitat. Se’n van sortir i molts van arribar a ser persones de cultura amb responsabilitats professionals o institucionals.
No és una història passada. El nostre sistema escolar, la institució escolar d’educació secundària per a noies i nois de 12 a 16 anys no troba l’alternativa per a alumnes desmarxats i els identifica amb fracàs escolar. Si els ha faltat un ambient favorable, la institució escolar pot compensar-ho i posar-los en marxa en la majoria de casos. Milani va ser un gran educador compromès i home de cultura; no va dissenyar un sistema pedagògic. Tenim pendent una pedagogia per a adolescents, el sistema pedagògic que a Catalunya va iniciar Josep Costa-Pau el 1974 però que lamentablement no s’ha estès.
Us suggerim donar suport a la publicació i a l’acte difonent-lo entre professores i professors d’educació secundària. L’educació secundària ha de millorar molt i per a tots.L’acte s’esdevindrà el 25 de març a les 19 h a Amics de la UNESCO.
La presentació va estar càrrec de Xavier Besalú, Jaume Botey, Miquel Martí i José-Luís Corzo.
Aquesta vegada no es va centrar en la instrucció escolar sinó en la mala instrucció del militarisme que duu a l’obediència cega, la que va permetre l’holocaust nazi i els bombardejos feixistes a España. Front a Obediència… Consciència. L’Obediència és dependència, submisisó, renúncia a la condició humana. La Consciència és llibertat, solidaritat i construcció humana.
Besalú i Botey, seguint Milani, van repassar la contribució a la Humanitat de: Prometeu que va donar el foc als humans, Antígona per la pietat enterrant el germà, Sòcrates formant els joves, Jesús denunciant els poderosos, i en el decurs de la història: de Fiore, Bruno, Servet… tants condemnats i màrtirs per la llibertat… Sempre amb la no-violència… Gandhi, Luther King, Lanza del Vasto, Xirinacs i tot el procés d’objecció de consciència que, passant anys de presó, a España va acabar amb el servei militar. Però la submissió i l’obediència associada a la por encara són vigents i l’educació encara les transmet.
Lorenzo Milani va educar uns joves a pensar amb llibertat, amb consciència crítica i contribuir a millorar la societat sempre amb la no-violència. No debades es va fer esment del català Pere Casaldàliga, el bisbe de l’Església dels pobres a Mato Grosso, del qual aquests dies s’emet una pel·lícula i entrevistes a televisió de Catalunya. MTP